Alla lägenheter i Solhaga ska ha ett vattenlarm under diskbänken. Vattenlarmet fungerar ungefär som en brandvarnare, men reagerar på vatten istället. Det visar snabbt små läckage och förebygger effektivt vattenskador. Börjar det läcka suger givarna (tofflorna) upp vattnet och larmet börjar pipa. Vattenlarmet behöver regelbundet nya batterier. Ta för vana att byta detta varje år, annars är det risk att det larmar på grund av dåligt batteri och inte en vattenskada. Är ”tofflorna” torra när/om det börja pipa och du inte har bytt batterier på länge så är det förmodligen dags att byta det. För att få tyst på larmet: Dra ur kablarna ur dosan. Byt batteri, sätt tillbaka kablarna. Fortsätter det däremot att pipa efter batteribytet och tofflorna är fuktiga/blöta så kontakta HSB för koll om eventuell vattenskada.
Du måste själv se efter om det är på grund av dåligt batteri det piper, innan du eventuellt ringer ut vaktbolaget eller HSB. Annars får du själv stå för utryckningskostnaderna.
Klarar man inte av att byta batterier själv så kan du ringa HSB:s felanmälan för att få hjälp. Kostnaderna får du dock stå för själv. Det går också bra att kontakta ”en hjälpande hand” om att få hjälp med batteribytet, se Gränd Eko för kontaktuppgifter.
Nyheten är att ni nu kan köpa passande batteri i Solhagas reception. Om ni saknar vattenlarm, går även det bra att köpa.

Hälsningar
Brf Solhagas styrelse